BLOG

Netwerken als een pro doe je zo!

Netwerken, deze term en het belang hiervan heb jij vast al vaak gehoord. Als PR-Manager kan ik je inderdaad vertellen dat het opbouwen en onderhouden van een netwerk heel belangrijk is. Ik zou willen zeggen de heilige graal om in jouw baan naar de top te komen, maar dat is natuurlijk je eigen drive. Toch kan een netwerk ervoor zorgen dat jij aangenomen wordt bij die baan waar jij al jaren van droomt. Of dat jij via, via, want zo gaat het, aan jouw droomhuis komt. Maar hoe bouw je een netwerk?

WAT IS EEN NETWERK?

Laten we beginnen bij het begin, wel zo handig! We horen het woord overal, maar wat verstaan we eigenlijk onder netwerken? Het opbouwen en onderhouden van langdurige relaties. Deze relaties zijn voor beide partijen voordelig en helpen je bij het realiseren van doelen. Dit kan op werkvlak zijn, maar ook in je privéleven. Wie weet kent jouw relatie namelijk wel iemand die zijn huis verkoopt en laat dat nou net jouw droomhuis zijn met een kookeiland, stalen deuren, visgraatvloer en vrijstaand bad! Cliché, maar velen willen het.

1. COFFEE IN ONE HAND, CONFIDENCE IN THE OTHER: LINKEDIN TACTIEKEN

LinkedIn is natuurlijk hèt netwerkplatform en toch komt het onderhouden van ons account, evenals het regelmatig checken van de newsfeed vaak op de laatste plek op onze to-do list. Zet daarom in ieder geval voor deze week op je lijst dat je jouw profiel goed bekijkt en bijwerkt. Je wilt hier immers laten zien waar je trots op bent. Dus zorg dat je al jouw projecten vermeldt en met een ijzersterke profielbeschrijving komt. Maak van netwerken ook een prioriteit op jouw agenda. Dit doe je door bijvoorbeeld met jezelf af te spreken dat je in ieder geval iedere week 5 nieuwe connecties zoekt op LinkedIn. Skip elke dag een half uurtje Instagram en je bent er al. Stuur zeker niet random een uitnodiging, maar zoek personen uit waarvan jij denkt dat er wederzijdse waarde is. Stuur degene vervolgens een persoonlijke uitnodiging en vermeldt waarom je graag in contact komt.

Plan een koffiedate in om elkaar beter te leren kennen. Geef in deze uitnodiging aan 1. Waarom je deze koffieafspraak wilt plannen. Vanuit mijn functie als PR Manager kan ik bijvoorbeeld een koffietje met een blogger plannen die ik nog niet ken. Even kletsen over mogelijke nieuwe samenwerkingen. 2. Geef de duur van het gesprek aan. Dit is handig, zodat je allebei eventueel andere afspraken of taken kunt. 3. Stel direct een datum en tijd voor. 

netwerken in coronatijd

2. BE SO GOOD, THEY CAN’T IGNORE YOU: LINKEDIN TACTIEKEN 2

Daarnaast moet je regelmatig op LinkedIn checken waar jouw zakelijke relaties zich mee bezig houden. Zo heb ik een relatie binnen de automotive branche. Zij hadden net een waanzinnig nieuw automodel gelanceerd. Ik had mijn contact al een tijdje niet gesproken en zag dit als mooie kans om contact op te nemen. Daarom stuurde ik mijn contact een e-mail met complimenten over het nieuwe automodel en vroeg direct naar de aankomende plannen. Als je denkt dat je dan ‘pusherig’ bent, dan vraag ik je om de situatie eens om te draaien. Als iemand jou mailt om je te complimenteren met een project dat jij zojuist hebt afgerond, dan kun jij hier ook een week op teren, toch? Oprechte belangstelling is key.

3. BE A STILETTO IN A ROOM FULL OF FLATS: ZORG DAT ZE JE HERINNEREN

Het is de kunst om een zakelijke relatie te behandelen als een goede vriendin en toch je professionele afstand te kunnen behouden. Dit is wat ik hiermee bedoel: ga op een prettige informele manier om met zakelijke relaties, maar onthoudt dat er altijd wederzijdse belangen zijn. Hoe kun je dan een zakelijke relatie als goede vriendin behandelen? Door belangrijke momenten voor degene te onthouden en hier iets mee te doen.

Is degene jarig? Stuur dan een persoonlijke felicitatie of nog beter een fysiek kaartje of een lekkernij zoals Brownies Per Post. Weet je dat een zakelijk contact druk is met de oplevering van een nieuw project? Bijvoorbeeld een nieuw magazine dat op de markt komt? Wens degene succes en stuur na afloop ook een mailtje om te vragen hoe het gegaan is.

Zorg dat jij herinnerd wordt en doe dit op een manier die bij jou past.

4. SELL GIVE VALUE: VERBINDT ANDEREN

Het is zeker niet verstandig om zonder reden iemand te benaderen. Wat wel verstandig is, is om kansen om te netwerken optimaal te benutten. Zoekt een vriend, vriendin of kennis bijvoorbeeld een baan en heb jij in jouw netwerk toevallig de perfecte job voorbij zien komen? Pak je kans, verbindt jouw vriendin met degene in jouw netwerk. Het is niet alleen fijn om iemand aan een baan te kunnen helpen. Dit is ook weer een kans om punten te scoren bij jouw relatie. Dit is een prettig contactmoment die jouw relatie als waardevol zal zien. Mocht jij op een later moment een gunst nodig hebben, dan zal hij/zij dit zich altijd herinneren.

Netwerken in coronatijd

5. MOOD: CEO, OOO, OOO: PLAN KOFFIEMEETINGS BINNEN JE HUIDIGE NETWERK

Uit het oog is in de zakenwereld toch wel uit het hart. Plan daarom regelmatig koffiedates in met elkaar bij te praten. Zo blijf jij goed op de hoogte van hoe het met de ander gaat en kun je ook vast samen sparren over briljante toekomstige plannen en wederzijdse kennis delen. Maak het behapbaar door bijvoorbeeld met jezelf af te spreken dat je iedere week probeert 1 virtuele of fysieke meeting binnen je bestaande netwerk te plannen.

Netwerken in coronatijd

6. TODAY’S AGENDA: BUILDING MY EMPIRE: EVENEMENTEN

Evenementen zijn de ideale manier om te netwerken. Van tevoren lees jij je goed in: wie komt er? Wat is zijn/haar functie en wat voor toffe projecten heeft hij/zij gedaan? Dan heb je direct wat munitie als je op het evenement rondloopt. Eenmaal daar aangekomen bekijk je eerst de situatie goed en vervolgens stap je op iemand af om een gesprek aan te knopen.


No Comments

    Leave a Reply